Köpvillkor

Kan verka stelt och tråkigt men är till för allas bästa:)

1. OM FOTPROFFSEN.SE

  • Företaget har sitt lager i Sverige. Alla ordrar skickas ut från vårt centrallager med blixtsnabb leverans.
  • Företaget har sitt säte i Sverige. Postadress (OBS! Ej lageradress): Postbox 3, 66721 Forshaga.
  • Fotproffsen.se drivs av företaget Pronito AB, org.nummer: 5590495668
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, kan du klicka här.

2. PRISER

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

3. BESTÄLLNING

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst genom att klicka här.
  • Observera att vi inte kan ändra din order efter slutfört köp. Vi har snabb varuhantering och din order börjar behandlas i vårt lager direkt efter att du har slutfört ett köp i vår webbshop. Därför kan vi inte annullera/ändra din beställning. Tack för din förståelse.
  • Alla ordrar måste beställas till aktuell och giltig adress. (Använd ej  gammal leveransadress även om du har adressändring med eftersändning hos Postnord, då deras tjänst är opålitlig och vi tar inte ansvar för dessa försändelser)

4. BETALNING

  • Tryggt och säkert. Vi samarbetar med betalleverantören Klarna vilket gör att privatpersoner och företag kan betala med faktura, delbetalning samt direktbetalning med betalkort, kreditkort, banköverföring och swish. Har du frågor angående din faktura eller ditt betalsätt via Klarna, vänligen kontakta Klarnas kundservice på 0812012010.

5. LEVERANS

  • Alla ordrar skickas från vårt lager (som ligger i Sverige) normalt samma dag eller inom 24 timmar (gäller helgfria dagar).
  • Våra normala leveranstider är 1-3 helgfria dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
    Under högsäsong eller vissa tillfällen som tex. efter långhelg kan leveransen ta längre tid.
  • I samband med att ditt paket har skickats från vårt lager mejlar vi en leveransbekräftelse med spårningslänk som du kan använda för att spåra leveransen.
  • Vi skickar de flesta paket med Postnod: Leverans till din brevlåda eller dörr. Om paketet inte kan levereras till postlåda eller dörr, skickas det till ditt närmaste Postnord eller Schenker ombud.
  • Vissa större ordrar kan skickas med DB-Schenker till ditt närmaste ombud.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss inom skälig tid, enligt informationen i punkt 5.1 nedan)
  • Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
  • Paket som levereras till ombud: Det är ditt ansvar att spåra (med hjälp av spårningsbart sändningsnummer som du hittar i vår leveransbekräftelse) och lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin och på spårningslänken.

5.1Upplever du att du inte fått din order inom skälig tid? (Vissa produkter kan förbeställas med längre leveranstider, information om detta står alltid på produktsidan.)

  • Kontrollera att dina leveransuppgifter namn, adress, mobilnummer stämmer. Dessa hittar du i orderbekräftelsen som skickades via mejl tidigare när du slutförde ditt köp i vår webbshop. Vänligen kika i din skräppostmapp om du saknar order- eller leveransbekräftelsen från oss. Vänligen kontakta oss omgående om du inte har fått orderbekräftelsen inom 2 timmar efter slutfört köp och inom 10 dagar om du inte har fått leveransbekräftelsen.
  • Om dina leveransuppgifter stämmer ber vi dig att avvakta 5 helgfria dagar efter att du har lagt din order.
  • Vänligen kontakta vår kundtjänst om dina leveransuppgifter inte stämmer eller om du inte tagit emot ditt paket efter 5 helgfria dagar.

5.2 Har du frågor ang. din spårbara försändelse? 

  • I samband med att ditt paket har skickat från vårt lager mejlar vi en leveransbekräftelse med spårningslänk som du kan använda för att spåra leveransen.
  • Du kan du kontakta fraktbolagens kundtjänst här:
    Postnord kundtjänst: 077133331
    Schenker: www.dbschenker.com/se-sv/om-oss/kundservice/ring

6. OUTLÖSTA PAKET

Paket som levereras till ombud: Det är ditt ansvar att spåra och lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin och på spårningslänken. Spårningslänken och spårningsnumret hittar du i vår leveransbekräftelse som skickas via mejl.
Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. För paket som ej hämtas ut (kommer tillbaka till oss från ombudet med anledning av att paketet ej hämtats ut / efterfrågats av dig) debiteras en avgift på för närvarande 350kr. Detta motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottagit det i retur. Om varuvärdet i din order är större än 350kr, återbetalar vi mellanskillnaden. Om varuvärdet är lägre än 350 kronor debiterar vi istället hela orderbeloppet för ej uthämtade paket.
Din orders innehåll inlevereras i vårt lager och kan inte skickas ut till dig med samma ordernummer. Önskar du beställa samma produkter på nytt, behöver du registrera en ny order.

7. FEL LEVERANSADRESS

Alla ordrar måste beställas till aktuell och giltig adress. (Använd ej  gammal leveransadress även om du har adressändring med eftersändning hos Postnord, då deras tjänst är opålitlig och vi tar inte ansvar för dessa försändelser). Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Om ditt paket inte kommer fram p.g.a. felaktigt angiven leveransadress kan vi då komma att debitera dig 350-800kr för frakt- och administrationskostnader. (beroende på paketets storlek och vikt). Vi återbetalar inte din order om den inte kommer i retur till oss efter att paketet inte kunde levereras p.g.a. felaktigt angiven leveransadress.

8. RETUR / ÅNGERRÄTT / BYTE

Vid köp av varor på webbplatsen har du som privatperson en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det datumet du har tagit emot en vara som du har beställt.

8.1 Vid retur / nyttjande av din ångerrätt / byte: 

  • Klicka här för att läsa om hur du gör en retur.
  • Du står för kostnaden för returfrakt. Du som kund väljer vilket fraktsätt du vill använda för returen.
    VIKTIGT: Vi rekommenderar dock att du returnerar ditt paket spårbart och eventuellt försäkrat så att du kan få ersättning ifall fraktbolaget skulle tappa bort din retur. OBS! Vi kan inte återbetala en retur som inte kommer fram till vårt lager.
    Alla returer måste skickas med leverans direkt till vårt lager och INTE till ett ombud. Vi kan inte hämta ut returpaket som har hamnat hos ett ombud.
    Du är ansvarig för leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna måste därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning i oanvänd skick.
    Är en returnerad vara skadad eller kommer bort i posthanteringen kan vi dessvärre inte ersätta dig för varan och du får själv reklamera till fraktbolaget. (Detta är speciellt viktigt att tänka på om du inte skickar spårbart eller endast använder frimärke på ditt returpaket.)
  • Vid byte: Om du önskar byta till en annan produkt, storlek eller färg så kan du göra det genom att:
    1.Returnera din order enligt instruktionerna nedan.
    2.Registrera en ny beställning i vår webbutik. Vi bjuder på frakten på din nya order.
    Klicka här för att läsa om hur du gör ett byte.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    8.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Av hygienskäl är produkter som provas /används med direkt kontakt mot huden på fötterna är undantagna från ångerrätten. Sådana hygienartiklar är t.ex. stödstrumpor, strumpor, tåseparerare, fotfilar, produkter för nageltrång, nagelvård, fotvård, hallux valgus, mortons neurom, hammartå, skoskav… Vid retur av en sådan produkt måste förpackningen vara obruten och produkten ej provad och helt oanvänd.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

9. ÄNDRA ELLER STOPPA EN BESTÄLLNING

Vi har snabb varuhantering och din order börjar behandlas i vårt lager automatiskt direkt efter att du har slutfört ett köp i vår webbshop. Därför kan vi tyvärr inte annullera/ändra i din beställning. Tack för din förståelse. Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.

10. REKLAMATION & KLAGOMÅL

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du behöver påvisa att produkten var sönder redan när du mottog varan, exempelvis genom att ta bilder på produkten och skicka dem tillsammans med en felbeskrivning till oss. (Läs mer längre ner hur du går tillväga vid reklamation) Vi ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den.
  • Vi förbehåller oss rätten att i första hand avhjälpa felet / ersätta den reklamerade varan.
  • OBS! Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • Vi förbehåller oss rätten till att begära underlag till en reklamation i form av bilder samt video som kan skickas enkelt via www.wetransfer.com.
  • Felaktiga reklamationer som beror på handhavandefel debiteras med 250kr. Det är du som kund som står för returkostnaden från vårt lager till din adress om du önskar behålla den felaktigt reklamerade produkten.
  • Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då vi ej har någon nöjdhetsgaranti.

    10.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till vår kundtjänst där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Du kan med fördel skicka även bilder som visar felet på varan.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

11. ERBJUDANDEN, RABATTKODER OCH GÅVOR

  • Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden. ("Erbjudande"). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och så länge produkten finns i lager samt på de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges på vår webbsida. Du kan behöva ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet.
  • Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de specifika villkoren som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du inte längre kan få en viss rabatt eller behöver returnera eventuell gåva. Om du på grund av genomförd retur inte längre uppfyller villkoren för det aktuella Erbjudandet och inte returnerar gåvan kommer vi att räkna värdet på dina produkter utifrån vad de hade kostat utan Erbjudandet och utföra återbetalningen enligt det. I övrigt gäller dessa köpvillkor också för Erbjudanden.
  • Mängdrabatter, 3 för 2 kampanjer och andra Erbjudanden gäller per aktuell order.
  • När du p.g.a. ångerköp eller byte returnerar en eller flera varor från erbjudandet "Köp 3 betala för 2" eller  en "Mängdrabatt" kommer erbjudandet upphöra och du betalar ordinarie pris för produkterna du behåller.
  • När du p.g.a. ångerköp eller byte returnerar en del av produkterna från en order med ett orderbelopp över gränsen för fraktfritt och det resulterar i ett nytt totalt orderbelopp under gränsen för fraktfritt tillkommer fraktavgift.
  • Vid byte: tänk på att du inte kan kombinera ditt nya köp med ditt tidigare köps erbjudande.
  • Vid uppsägning eller återkallande av ett Erbjudande gäller dessa köpvillkor för de produkter som tidigare var föremål för ett Erbjudande.

12. ANSVARSBEGRÄNSNING

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  • All information i storleksguider på produktsidor är inte avsedda för att garantera att produkterna kommer att passa utan kan anses som en rekommendation. Har du valt en storlek enligt storleksguiden och produkten inte passar, har du möjlighet att ångra ditt köp enligt ångerrätten och villkoren för ångerrätt.
  • All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
  • Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och eventuella färgavvikelser.
  • Vid medicinska tillstånd bör du alltid konsultera med sjukvårdspersonal innan du börjar använda våra produkter.
  • All information som ingår eller tillhandahålls via material på hemsidan och marknadsföringsmaterial är inte avsedda för att användas som hälsorådgivning eller ersätta information från licenserade vårdrådgivare.

13. PRODUKTINFORMATION

  • Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

14. INFORMATION OM COOKIES

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

15. PERSUNUPPGIFTER

  • Genom att handla hos Fotproffsen.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Fotproffsen.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • Vi använder Klarna som leverantör av vår kassa. Detta innebär att vi kan komma att dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.
  • 15.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 15.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 15.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 15.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    15.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
  • 15.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
  • 15.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
  • 15.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 15.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 15.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 15.8 Ansvarig för dataskydd
    Fotproffsen.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 15.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

16. ÄNDRINGAR TILL DE ALLMÄNNA VILLKOREN

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

17. TVIST OCH LAGVAL

  • Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst.
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.